Vill du börja rida?

Är du intresserad av att börja rida? Vad roligt!

Vi har ridskola från lekis till avancerad nivå som ryttarsatsning.

Anmäl intresse till kansliet så hjälper vi er vidare.

Vi har oftast kö till nybörjargrupper, men för den med tidigare ridvana kan det finnas ströplatser i befintliga grupper.

Välkomna till THF!

Ridskoleverksamhet

Planeringen och terminsöversikter ges personligt till alla grupper av respektive ridlärare.

• Kom till din lektion i god tid, minst 20-30 minuter före för att hinna göra i ordning din ponny/häst utan stress

• All vistelse i stallet ska ske på ett lugnt och fint sätt med hänsyn till hästarna

• Läs gärna på om den ponny/häst du ska rida. Information finns på sidan "Våra hästar"

• Hjälm finns att låna på ridskolan

• På anläggningen finns omklädningsrum och WC

• All vistelse i stallen sker på egen risk

Läs även gärna Svenska Ridsportförbundets säkerhetsanvisningar.

thf lagos.JPG

Information till nya elever

Vår anläggning är godkänd och kvalitetsmärkt av Svenska Ridsportförbundet.

Som ny elev hos oss är det viktigt att du löser medlemskap i föreningen, du får då bland annat en idrottsförsäkring.

Utrustning

Säkerheten är viktig, därför ska godkänd hjälm och skor med klack bäras vid all ridning.

Hjälm finns att låna på ridskolan. Köper du egen hjälm måste den vara CE märkt. Begagnade hjälmar rekommenderas inte, då det är svårt att veta hur gammal den är eller om den skadats tidigare.

Vanliga gummistövlar duger bra. Om du använder ridskor är det en fördel om dessa kombineras med shortchaps alternativt ridstrumpor.

Vi rekommenderar också att du köper en säkerhetsväst. Den kan användas vid all ridning men är obligatorisk för juniorer vid all hoppning.

Introduktion

De tre första lektionerna är det obligatorisk teori gällande säkerhet och hästhantering för nya grupper.

Vid dessa tillfällen är det viktigt att föräldrarna är med och deltar hos ponnygrupper då vi lär ut sadling och tränsning samt hur man på ett säkert sätt leder sin häst. Efter de tre första gångerna rider eleverna halva lektionen och har teori resterande tid.

Under första året och tills barnet själv klarar att rida och sköta sin ponny är det obligatoriskt att varje barn har med sig en vuxen som kan hjälpa till före och efter lektionen i stallet samt att leda under lektionen.

Ridskolan har ingen möjlighet att erbjuda ledare till ponnygrupper. Ridlärarna leder inte hästar under lektion på grund av säkerhetsskäl då instruktören skall ha fokus på hela gruppen.

Då eleverna fått lära sig att börja galoppera övergår gruppen från "nybörjargrupp" till "grupp 1" vilket innebär att eleverna rider hela lektionen och istället har teori cirka var femte vecka.

Praktiskt

Det är tre gångers uppsägningstid på ridabbonemanget.

Det är viktigt att vara i tid till sin ridlektion. Lagom är att vara på plats minst 20 minuter innan lektionens start. Detta för att hinna med att eventuellt göra i ordning sin häst.

Är man sen till sitt ridpass och lektionen redan har börjat, är det inte okej att göra i ordning sin häst för att komma in senare.

De tre första gångerna räcker det dock att komma till lektionens start eftersom att det är teorigenomgång.

För att veta vilken häst du har kan du kolla på schema som finns uppsatt utanför ridlärarnas kontor.

Ideell förening

Timrå Hästsportförening är en ideell förening och som ridande hos oss förväntar vi oss att du som förälder kan ställa upp att arbeta ideellt i fiket cirka två pass per år samt deltar i någon form av försäljning såsom tex New Body eller Restaurangchansen.

Frånvaro

Om du är bortrest eller sjuk så är vi tacksamma om meddelar oss det helst via mail, antingen till din ridlärare eller till kansliet.

Ryttarsatsningen

I ryttarsatsningen rider ryttarna lektion två gånger per vecka på samma ponny/häst. Ryttarna rider både hoppning och dressyr för att lära sig helheten som ryttare. Ryttarsatsningen rider i grupper om fem till sex ekipage.

Ryttarna i ryttarsatsningen har möjlighet att tävla internt på klubbens tävlingar, i samråd med ansvarig ridlärare. Ryttaren står själv för kostnaden för tävlingen och om hästen skall tävla på helgen får ryttaren stå över ett pass veckan efter.

Alla ryttare som tävlar för föreningen är skyldiga att arbeta som funktionär på våra hemmatävlingar, det gäller även ryttarna i ryttarsatsningen.

Målsättning

Målet är att ryttarna skall utvecklas i snabbare takt än ordinarie ridskoleverksamhet samt att när rätt färdighet uppnåtts kunna komma ut på tävlingsbanorna.

Att vara med i ryttarsatsningen skall vara en början eller ett komplement till att äga häst.

Föräldrainsats

Till de juniorer som deltar kommer vi att efterlysa ett visst deltagande av föräldrar på teorilektioner angående lastning, hantering av häst, tävlingsverksamhet och liknande.

Visst ideellt arbete kan komma att schemaläggas.

Val av ponny/häst

Ryttarna väljer vilken ponny/häst som de är intresserade av, gärna i samråd med sin ridlärare. En intresseanmälan lämnas in där ridlärarna i sin tur plockar ut rätt ryttare på rätt häst. Vid eventuell skada kommer ryttaren att få en ersättningshäst.

Kostnad

I jämförelse med att äga en egen ponny så är det ett billigt alternativ som ger mycket till ryttarna.

hopp.jpg